Faethoussa’s Weblog

Ἔπη ἔρποντά τε καὶ αἰνιττόμενα, νήπιά τε καὶ ἀφηρημένα καὶ ποτε πτερόντα.

Στραβός γιαλός, τί άλλο;

Posted by faethoussa στο Μαρτίου 29, 2008

 ‘Σκυταλοδρομίες’, ‘2005-06-27 23:20:33’,

Πριν τρεις  εβδομάδες περίπου παρακολούθησα  μια πολιτιστική εκδήλωση οργανωμένη από το   Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου. Μέρος της τελετής ήταν η βράβευση μαθητών και μαθητριών που συμμετείχαν στην  «Σκυταλοδρομία Ανάγνωσης» της Βιβλιοθήκης του Αετοπούλειου. Έμαθα ότι επρόκειτο  για κάτι..  ανάλογο με αυτό που δοκιμάσαμε πριν τρία χρόνια ο συνάδελφος  Τοπαλίδης ως Υπεύθυνος  Σχολικής  Βιβλιοθήκης και  εγώ ως φιλόλογος.  Στο σημείο αυτό ακριβώς τέμνεται το παρόν άρθρο με την ανακοίνωση των  Υπεύθυνων  Σ.Β. Εκπαιδευτικών.

Γιατί:Με στόχους πολυεπίπεδους και παιδαγωγικούς, τότε,  ετοιμάσαμε ένα ερωτηματολόγιο (δίνοντας την ευκαιρία να παρουσιάζουν τα παιδιά το θέμα του βιβλίου σε δύο γραμμές, να συγκρατούν πληροφορίες όπως εκδοτικός  οίκος, κ.ά) στο οποίο θα απαντούσαν οι μαθητές που δανείζονταν βιβλία από τη βιβλιοθήκη.  

 Νομίζαμε ότι θα ήταν εφικτό και δόκιμο, αλλά στην πράξη το εγχείρημα απέτυχε, παρά την επιμονή μας να τα καταφέρουμε. Τα παιδιά πέρα από το ότι δεν προλάβαιναν να συντάξουν τις απαντήσεις όχι σε ένα ούτε σε  τρία διαλείμματα – και βέβαια μόνο στο σχολείο θέλαμε να γίνεται η δουλειά αυτή για να μη βαρύνονται   με επιπλέον εργασία στο σπίτι-  σκεφτήκαμε ότι  φορτώνονταν με  καθήκον που  μετέβαλε την ελεύθερη βούλησή τους (να διαβάσουν ένα βιβλίο της αρεσκείας τους) σε  αποστεριόρι καταναγκασμό.

 Έτσι σκεφτήκαμε να οργανώσουμε έναν εσωτερικό διαγωνισμό διαβάσματος, μια σκυταλοδρομία,  με εθελοντική φυσικά συμμετοχή, με…με… με κίνητρα για τους συμμετέχοντες κλπ. κλπ., και οπωσδήποτε να μην είναι δουλειά μόνο του υπεύθυνου Σ.Β., αλλά … Παραλείπω όσα ευκολότατα εννοούνται.

 Από την εμπειρία που έχω ως καθηγήτρια του   3ου  Γυμνασίου Κερατσινίου οι  Σχολικές  Βιβλιοθήκες είναι ο πιο αγαπημένος χώρος των μαθητών.  Περνούν από τη βιβλιοθήκη ακόμα κι αυτοί που δεν δανείζονται ποτέ βιβλίο. Έτσι ,για μια βόλτα, για να δοκιμάσουν λίγο από το μέλι της ελευθερίας που έχει ο χώρος. Γιατί στη ΣΒ, παρόλο που οι όροι εγγραφής, συμμετοχής, δανεισμού, παραμονής είναι αυστηροί  και τηρούνται, τα παιδιά νιώθουν τη διαφορά της προαίρεσης, της επιλογής, από τον εξαναγκασμό που έχει το θρανίο. Έτσι στα διαλείμματα  γίνεται το αδιαχώρητο και ο υπεύθυνος, για να  βγάλει πέρα,   πρέπει να έχει μάτια  κυκλώπεια και χέρια Βούδα!\r\nΌλα πρέπει να γίνουν στα πέντε δεκάλεπτα διαλείμματα. Που, βέβαια, δεν είναι πενήντα ολόκληρα λεπτά για τη βιβλιοθήκη…

Στο διάλειμμα λοιπόν  θα ρωτήσουν τον Υπεύθυνο πού θα βρουν την τάδε και δείνα πληροφορία, στο διάλειμμα θα ζητήσουν να φωτοτυπηθούν λήμματα λεξικών και αποσπάσματα βιβλίων, στο διάλειμμα θα δανειστούν ή θα επιστρέψουν το δανεισμένο βιβλίο, στο διάλειμμα θα ζητήσουν βοήθεια  για αναζήτηση στο ίντερνετ, στο διάλειμμα και από τον ΥΣΒ  ζητούν τη βοήθεια  για να γράψουν μια εργασία στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Γιατί, τοις άπασι γνωστό και μη αμφισβητήσιμο,  τα παιδιά δε μένουν μετά το σχολικό ωράριο. Φεύγουν κουρασμένα και πεινασμένα για το υπόλοιπο της μέρας με τα φροντιστήρια, ξένες γλώσσες κτλ, κτλ.

Κι όταν τελειώνει το διάλειμμα, ο σίφουνας, ο ΥΣΒ μαζεύει ό,τι προλάβει- βιβλία, παραγγελίες για φωτοτυπίες ή διάφορες άλλες, βιντεοκασέτες, περιοδικά- για να είναι όλα  στη θέση τους, έτοιμα να  δεχθούν και να υποδεχθούν με ευγένεια και υπομονή και, το σπουδαιότερο, πάντα με παιδαγωγικό προσανατολισμό και στόχο το άλλο διάλειμμα…

Απορώ κι εγώ με την περίεργη σύμπτωση ορισμένοι δημοσιογράφοι να επισκέφτηκαν μόνο νεκρές ΣΒ …! Γιατί έχω ακούσει και για άλλες  ΣΒ που γίνεται αυτός ο γλυκός χαμός. Θα έλεγα η ωραιότερη διδακτική διαδικασία!

Πώς και από ποιες ΣΒ έβγαλαν το συμπέρασμα; Γιατί δεν ήρθαν στη δική μας να τη δουν τουλάχιστον μία  ώρα κάθε μέρα γεμάτη από παιδιά να παρακολουθούν  εκπαιδευτικά βίντεο ή να διδάσκονται κάποιο μάθημα μέσα στη ΣΒ και με την πρώτη ευκαιρία να αναζητούν τη λύση ή την πληροφορία επί τόπου  από τα βιβλία της ;\r\n Γιατί δεν ήρθαν στο  3ο  Γυμνάσιο να δουν πώς ο ΥΣΒ παρακολουθεί τις διδασκαλίες και είναι σε διαρκή ετοιμότητα να δώσει την πληροφορία εύρεσης του βιβλίου ή το ίδιο το βιβλίο ώστε να διεκπεραιωθεί το μάθημα γρήγορα, ευχάριστα, αποτελεσματικά;\r\nΓιατί δεν ήρθαν να δουν ότι οι  μονόωρες αποβολές του μαθητή περνούν μέσα στη ΣΒ όπου ο μαθητής παραμένοντας   εσωτερικεύει την τιμωρία όχι ως προσβολή του προσώπου του, αλλά ως πραγματική ευκαιρία να εκτιμήσει  τι σημαίνει να χάνει μια διδακτική ώρα;

Γιατί δεν ήρθαν να δουν ότι η ΣΒ ως χώρος για τον οποίο δαπανήθηκαν χρήματα είναι,   ως  χώρος και μόνο, παιδαγωγική άσκηση στο σεβασμό;

Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε…

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
Αρέσει σε %d bloggers: